onsdag 18 maj 2011

Nya ord


På Delta samlas det på nya ord. På förra veckans promenad fotade pedagogerna saker som barnen såg. En strumpa, napp, treklöver, rönn, stig...bilderna sattes upp och till det ett ordkort. Barnen gillar verkligen att peka på bilderna och säga vad det är. Varje gång när jag går in där kommer det fram barn och vill visa mig vad de kan.

Men någon envisades med att treklövern var en blåsippa häromdan. Eller så ville han berätta att han kan många fler växter! Ja, så var det nog. Det var bara jag som hade lite svårt att fatta.

Ett annat ord som alla kan där är dumper!  Också något barnen har sett flera gånger och förstås har ett foto på.

Att använda sig av barnens vardag och koppla ihop det konkreta med något mer abstrakt som en bild utvecklar barnens ordförråd.

Och jag pekar på dumpern många gånger, för jag tycker det är så himla roligt att alla kan säga det.
Guldkorn i vardagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar